2012-04-02

Acum stiu de ce este dezastru la bac

De curiozitate astazi am aruncat un ochi peste modelele de subiecte pentru bacalaureatul din 2012 la limba si literatura romana, dupa simularea nereusita din Iasi unde toti  au picat cu brio  . Sincer sa fiu aveam o anumita idee preconceputa despre actualii tineri studiosi. Generatia Emo, Hi5 sau ori ce nume ar avea era in ochii mei generatia ce invata orice dar numai carte nu . Vazand insa subiectele si stiind  ca tipul de predare nu s-a schimbat , m-a pus pe ganduri. Ca Ministerul Educatiei  si Cercetarii ( nu putea ramane simplu  Ministerul Invatamantului?) vrea sa scoata cate un mic Maiorescu sau  Calinescu de pe bancile scolilor este un plan ambitios. Conform cerintelor Ministerului ar insemna ca in toate unitatile de invatamant se preda unitar fara sincope se preda materia ceruta pentru  bacalaureat se fac exercitii ,se face critica comparata , se comenteaza  pe n pagini,   se construiesc tipuri de discursuri etc . As  pentru liceele rurale e o gluma buna mai ales cand profesori nu sunt in stare sa ia o nota de trecere (vezi) sa fie titulari. Unde sunt orele cu inspectori scolari asistand la cursuri?
Sa fim sinceri cu noi carte se face pe sponci cat sa aiba elevul habar de ceva .Dar cand vine vorba sa prezinte sa argumenteze sa compare un text sunt  la pamant . De ce ? Scoala este un lung monolog  nu o dezbatere de ideei , de creatie, de un dialog intre profesor si elev. De  unde sa se nasca toate aceste ideei cand elevii nu au exercitul dialogului construciv al argumentului etc.

Acum un model  de subiect la limba si literatura romana

.Examenul de bacalaureat 2012
Proba E. a)
Proba scrisă la LIMBA SI LITERATURA ROMÂNĂ
MODEL
• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
Se dă următorul text:
Când să fi fost ziua aceea care îmi vine în minte mereu? Câti ani să fi avut? Optsprezece?
Nouăsprezece? Era în orice caz într-o după-amiază de sfârsit de vară sau început de septembrie, sau
poate că nu era, dar astfel de zile au în ele nemiscarea unei zile de vară si lumina aceea a zilei de
toamnă care, de bogată ce e, opreste parcă si ea pe loc trecerea timpului. [...] dimineata niciun nor, la
amiază soare dulce care nu te opreste în casă la umbră, după-masă cer mereu senin si pe seară
asfintitul lung, cu înrosirea cerului si aprinderea acoperisurilor... Am văzut asta de atâtea ori că mă
gândesc câteodată dacă aceste după-amiezi si asfintituri nu s-au îngrămădit de fapt în amintirea mea
într-una singură din pricina lucrurilor care s-au petrecut din întâmplare într-o astfel de zi? Ei si? Ce
importantă are dacă s-a întâmplat asa sau nu? De ce de pildă din atâtea dimineti câte am trăit aici si
mi-au bătut ani de zile în fereastră nu s-a ales niciuna pe care să n-o pot uita? [...]
Si cu toate acestea, adică cu toată această sigurantă care începe să mă lege de trecut,
amintirea mea dă târcoale, dibuie si niciodată nu are puterea să scoată la suprafată toată lumina
acelei după-amiezi. Fiindcă unele din gesturile mele de atunci le înteleg bine, dar altele îmi rămân
străine. Totusi erau ale mele. Îmi spun de pildă că eram vesel si că de aceea stând acolo, pe
acoperisul acelei biserici, cântam. [...]
Mă îndemnase tata să mă fac văpsitor, zicând că tabla plouă si ninge peste ea si dă repede
jos văpseaua, ai totdeauna de lucru. Si m-a trimis cu un mester pe acoperis. [...] În orice caz faptul de
a umbla sus pe acoperisurile caselor mi-a plăcut asa de mult că mi-am dat seama că asta e pentru
mine ceva de care n-o să mă las toată viata. Să fi fost din pricină că în toti acei ani ai copilăriei mele
umblasem cu capul în jos si nu văzusem nimic? Si că deodată, pentru întâia oară, de voia mea,
ridicasem fruntea si văzusem?
(Marin Preda, Intrusul)
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinte, cu privire la text:
1. Numeste câte un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor: nemiscarea, dulce. 2 puncte
2. Explică rolul cratimei în secventa: n-o să mă las. 2 puncte
3. Construieste un enunt în care să folosesti o locutiune/expresie care să contină substantivul lumina.
2 puncte
4. Precizează tipul de perspectivă narativă din textul citat. 4 puncte
5. Transcrie două cuvinte din text care apartin câmpului semantic al timpului. 4 puncte
6. Notează două motive literare din textul dat. 4 puncte
7. Prezintă rolul interogatiilor retorice din textul dat. 4 puncte
8. Ilustrează, cu exemple din text, două trăsături ale genului epic. 4 puncte
9. Comentează, în 60 -100 de cuvinte (sase – zece rânduri), următoarea secventă din textul dat: Si cu
toate acestea, adică cu toată această sigurantă care începe să mă lege de trecut, amintirea mea dă
târcoale, dibuie si niciodată nu are puterea să scoată la suprafată toată lumina acelei după-amiezi.
4 puncte

Niciun comentariu: